Ett avslut för mig, en start för någon annan

Så har ett år gått. Det är fortfarande lite svårt att förstå. I juni konstaterade jag och Gabriel att våren bara sprungit iväg. Sen kom Amanda i september och så gick hösten ännu snabbare. Ändå känns det väldigt länge sedan jag först steg in på IOGT-NTOs kansli i Stockholm i januari.

När jag sökte jobbet som Brysselassistent hoppades jag på ett år som skulle utmana mig och lära mig mycket. Jag ville prova på påverkansarbete i praktiken, få se politikens dynamiker på nära håll och uppleva det en annars mest läser om.

Jag minns hur jag en dag i april tänkte, ’det har gått 3 månader och redan nu har tiden på kontoret levt upp till alla de förhoppningar jag hade när jag sökte’. Sedan dess har det bara fortsatt uppåt.

Jag har tagit hand om besöksgrupper. Jag har varit på konferenser. Jag har deltagit i strategiska planeringsmöten med personer med flera års erfarenhet av påverkansarbete. Jag har haft påverkansmöten med politiker. Jag har åkt till New York och varit med och formulerat uttalanden framförda inför FNs generalförsamling. Jag har arrangerat event på Europaparlamentet, och uppehållit kontakter med parlamentariker. Jag har arrangerat och bjudit in till mingel. För att inte tala om skrivit facebookinlägg, nyhetsbrev, bokat flygbiljetter, och bitit på naglarna varje månad när bokföringen lämnats in.

Mycket jag gjort på Brysselkontoret har varit nytt för mig, och det har varit otroligt roligt. Det har inte gått en vecka utan en utmaning, stor eller liten, att växa med.

För min del har det här året handlat mycket om jobbet, men det är inte allt här i livet. En stor del av att söka jobbet som Brysselassistent och åka till Bryssel handlar om just det – att åka till Bryssel. Att bo någon annanstans. Därför kommer här

5 anledningar att bo utomlands:

  •  Att vandra på nya okända gator och upptäcka den nya stadens små caféer, butiker och smultronställen. Vill man ha en upptäcktsfärd är det bara att gå ut genom ytterdörren.
  •  För att kunna gå ner på stan och höra fler olika språk än du kan räkna på fingrarna. Bryssel benämns ofta som en av de mest internationella städerna i världen. Nästan en tredjedel av befolkningen utländska medborgare, och även många av de belgiska medborgarna har rötter i andra länder.
  • Alla människor du kommer träffa. Att möta nya vanor och tankesätt. Och så plötsligt sitter man vid ett middagsbord och försöker hänga med när italienska, portugisiska, franska och engelska blandas hej vilt om vartannat.
  • Chansen att vara på egen hand och upptäcka vad det innebär för dig. Chansen att upptäcka vad du själv vill fokusera på när inte vanor och människor hemifrån påverkar.
  • I Bryssel är det fullt legitim att äta pommes frites till middag.

 

Mitt år i Bryssel i Bryssel har kommit till sitt slut, men chansen finns kvar för många andra. Kanske är du vår nästa stjärna i Bryssel.

Hannele

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

