Ny praktikant!

Hej!

Jag heter Anna, är 22 år gammal och har precis börjat min praktik här på Brysselkontoret. Efter att ha gått runt nästan hela sommaren full av förväntan och lite nervositet är jag äntligen, helt plötsligt, här! Det känns spännande, nytt och roligt.

image1-1

Jag har en bakgrund i både kulturstudier och kommunikation, och vanligtvis studerar jag på universitet hemma i Sverige. När det i våras var dags att söka en praktikplats för mina studier skickade jag in en ansökan till IOGT-NTO och blev överlycklig när jag fick svar – vilken fantastisk praktikplats! Nu kommer jag att spendera två månader i Bryssel med att arbeta kring Brysselkontorets kommunikation och sociala medier, och med att lära mig mer om EU, alkoholpolitik, nykterhet och normer.

Normer är något av det viktigaste jag vet. I mina studier har normer alltid tagit upp stor plats – man diskuterar, man argumenterar och skriver tentamen, och mycket kretsar kring normer. Det är inte så konstigt. Hela vårt samhälle är uppbyggt kring normer och oskrivna regler, och man lär sig redan från att man är liten om hur saker ska vara. Normer kan vara bra – alla vet ju till exempel att det är fel att säga elaka saker till andra, ljuga eller gå före i kön till bussen, och vi förväntar oss automatiskt att dessa normer efterföljs. Men de kan också vara dåliga och trycka in människor och samhällen i små trånga fack där det inte finns plats för icke-normativitet. Såna normer kan handla om massor av olika saker – hudfärg eller könsidentitet, till exempel. Eller om alkohol.

Många människor är väldigt bra på normer – det är ganska lätt att i samhället idag prata om saker som tidigare varit tabu eller som inte ens kommit på tanke förut. Men jag tror att alkoholnormen ofta glöms bort. Att man inte riktigt inser att också det är en norm. Jag har en uppfattning av att alkoholnormen är en del av samhället på ett sätt som sällan ses som så problematisk, att den är en del av ett färdigt paket som man får med sig som en present på 18-årsdagen eller ännu tidigare, och som kan vara svår att avsäga sig. Det kan vara svårt att se att det är just normativitet det handlar om – alkoholnormen kan tyckas vara väldigt osynlig eller i bästa fall perifer. Inte ens på universitetet är det något vi diskuterat. Men den börjar bli synligare och mer central. Den kommer fram i rampljuset.

Och jag tror att det är först då den kan börja förändras och luckras upp. Många normer genom tiderna har skiftats och tänjts ut just på det sättet, genom att de belysts och uppmärksammats – och genom att en skara djupt dedikerade människor har slagits för att de ska synas. Jag tror att det är just det som behövs, att normer ska tänjas ut så att fler får plats. När nog många får rymmas kanske väggarna i de små facken till slut bara faller ihop, gradvis och lätt, utan att någon ens reflekterar över det.

Det känns så spännande att vara på plats i Bryssel och få se de här processerna pågå i verkligheten. Jag ser oerhört mycket fram emot resten av min tid här och jag tror att det kommer vara bland det mest lärorika jag gått igenom. Jag hoppas att jag får chansen att skriva till er igen, och att ni ser fram emot de kommande veckorna lika mycket som jag, oavsett vad ni har för er.

// Anna

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

