En tolkning av alkoholreklam

Alkoholreklam är en av de stora frågorna som vi arbetar med här på Brysselkontoret. AVMS-D är direktivet som reglerar innehållet i europeisk audiovisuell media och just nu så håller detta direktiv på att omarbetas. Artikel 22 reglerar alkoholreklam, eller snarare artikel 22 ”reglerar” alkoholreklam vilket vi försöker förmedla. Artikel 22 är så uselt skriven att nästan vad som helst ar tillåtet att visa i en alkoholreklam. En del i vårt jobb är att förmedla problemen med artikel 22, men det är inte så lätt alla gånger. Det är ofta frustrerande att prata med representanter från alkoholindustrin som alltid hävdar att deras reklamer är felfria.

Som tur är är vi på Brysselkontoret och vi i nykterhetsrörelsen inte ensamma om att störa sig på alkoholreklamen. Skaparna av South Park har länge varit uttalade kritiker till sättet alkoholindustrin arbetar på och ovan är deras tolkning av den generiska alkoholreklamen. När jag behöver en snabb pepp i jobbet så återkommer jag ofta till videon ovan. Jag tycker att det är en mycket ackurat tolkning av alkoholreklamens essens.

/Gabriel

Annonser

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s