Första blogginlägget!

Gabriel blogg

Heeeeej Bryssel!

Nu är det min tur att driva påverkansarbete i Bryssel. Gabriel Lagerström de Jong heter jag och kommer under ett år vara politisk assistent här på Brysselkontoret. Jag har en bakgrund inom rörelsen som sträcker sig hela vägen ner till Junis där jag var med på Trollebos sommarläger och filmläger. Under de senaste åren har jag studerat statsvetenskap och folkrätt vid Försvarshögskolan samt nationalekonomi vid Södertörns Högskola. Jag har alltid haft en förkärlek till EU och har sedan gymnasiet tagit alla tillfällen som getts för att lära mig mer om EU. Så nu är jag laddad till tusen för att se om alla dessa lästimmar har gett något resultat.

Det finns delade åsikter kring vad EU är och vad EU bör vara och oavsett vad en kan tycka om EU så är det nu säkert att EU har ett mycket stort inflytande över vad som sker i Sverige. Min uppfattning är att vi kommer att behöva brottas med den byråkratiska snårskog som EU så ofta blir klandrad för. Med det breda perspektivet att det är svårt när 28 länder med över 500 miljoner människor ska komma överens, det är krångligt och det kan och får ta tid. Men när en överenskommelse är på plats är det som sagt en himla massa människor som blir påverkade. Jag är helt övertygad om att det är här IOGT-NTO ska vara aktivt, vi ska använda EU föra att få maximal påverkan och spridning på våra budskap.

Nu hoppas jag att jag genom hårt arbete och mycket engagemang kommer att få genomslag med påverkningsarbetet som vi på IOGT-NTO:s Brysselkontor fokuserar på, så att ni som är medlemmar känner er representerade i den europeiska gemenskapen EU.

Vi gör det tillsammans och vi gör det som en större helhet. Vi gör det för ett nyktert EU!

/Gabriel

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

