Ensam på Googles kontor

Hur många tycker att höjd alkoholskatt är ett bra sätt att minska alkoholkonsumtionen på?

Jag sitter mitt i publiken och ser min ensamma hand resa sig över publikhavet. Det är seminarium om kroniska sjukdomar på Googles kontor i Bryssel. Överallt står Googles logga i halvmeter stora bokstäver och tjocka glaspelare fulla med färgglada plastbollar står utspridda i lokalen där buffématen dukas upp.

Google har tillsammans med en grupp andra initiativtagare startat ett projekt där deltagarna ska komma fram med kreativa lösningar på några av våra största hälsoutmaningar. Gruppen som arbetar med kroniska sjukdomar har mycket glädjande valt att inrikta sig på alkohol som är en av de största riskfaktorerna när det kommer till t.ex. cancer. Det är därför frågan ställs. Föreläsaren undrar vilka metoder vi i publiken tycker är viktigast för att tackla alkoholens ohälsosamma konsekvenser.

Hen frågar samma fråga om marknadsföring av alkoholdrycker och många lyfter sina händer. Hen frågar hur många som tycker märkning av alkoholhaltiga drycker är viktigt och nästan alla i rummet sträcker upp sina händer. Samma resultat ger informationskampanjer, även fast min hand vilar i mitt knä.

När hon istället ställer frågan, hur många tycker att höjda skatter är ett bra sätt att minska alkoholkonsumtionen på, lyfter jag min hand. Men det gör ingen annan. Jag skulle kunna vara chockad, och det är jag delvis, men mest är jag förtvivlad. Skatteverktyget är bevisat ett av de effektivaste instrumenten när det gäller att minska alkoholkonsumtionen. Marknadsföring, tillgänglighet och prissättning så som skatter är enligt WHO och många andra de tre bästa sätten att minska alkoholkonsumtionen på. Men när jag sitter på seminariet om kroniska sjukdomar känns det som resten av publiken använder spiritsEUROPE som källa.

I onsdagskväll anordnade spritsEUROPE, samarbetsorganisationen för europeiska sprittillverkare, en workshop om varför alkoholskatter är ineffektiva åtgärder med negativa effekter. Tyvärr, fick vi inte möjligheten att delta på workshopen men något säger mig att vi hade varit lika ensamma där. Men att vara den enda som tycker att alkoholskatter är ett bra verktyg på ett alkoholindustrievenemang, det är förväntat. Men samma situation på ett hälsoarrangemang, det är förargligt.

Någon i publiken förstår inte varför alkoholindustrin inte vill redovisa vad deras produkter innehåller. Jag förstår inte varför alla håller med om att det finns ett samband mellan pris och efterfrågan men så fort det handlar om alkohol är alla blinda för logiken. Jag och mitt ”FUCK CANCER-armband” borde inte vara ensamma  i luften på Googles kontor.

/Ellica

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

