Alkoholindustrins två händer

När jag tänker på alkoholindustrin får jag ofta upp en bild av en människa som står i en blomstrande trädgård och håller två händer utsträckta. Den ena handen är fylld med massa små frön och runtom flockas småfåglarna, en efter en dimper de ner och äter av fröna. De smakar gott och fåglarna blir glada av denna välvilliga människa öppna hand. Människan som ger känner också att hen gör gott och ler tillfredsställt. Sedan ser jag en tom hand, den innehåller inga frön, men inte heller någonting annat. Men på något sätt tänker jag mig ändå alltid att den handen gör skada.

Att jag har de här bilderna blev precis alldeles uppenbart för mig, när jag satt och tänkte på det seminarium vi var på i tisdags som spiritsEUROPE arrangerade. spiritsEUROPE är en sammanslutning av spritproducenter runtom i Europa, och syftet med seminariet var att visa på goda samarbeten mellan offentliga och privata aktörer för att minska de alkoholrelaterade skadorna. Sex aktörer presenterade sina ”framgångsrika” samarbeten. Projekten hade olika inriktningar, men i stora drag låg fokus på olika typer av informationskampanjer. De pratade om hur kampanjen var utformad och hur många personer som nåtts – men resultaten var i stort sett frånvarande. Någon från publiken frågade om det hade uppmätts några förändringar i beteende, men tyvärr hade de inte sett sådana förändringar – för sådana processer tar ju tid, menade dem.

Bilden med fåglarna och människan blir tydlig: de serverar informationskampanjer och olika mindre små frön, det uppskattas och tackas för deras insats – men med den andra handen som är helt fri och ledig att göra gott – gör de ingenting av det de skulle kunna göra. Om de menade allvar med att minska de alkoholrelaterade skadorna så skulle de utgå från WHO:s rekommendationer och i deras samarbeten med offentliga aktörer säga till dem att: 1) höj priset på den alkohol vi producerar, 2) gör alkoholen vi producerar mindre tillgänglig för våra kunder, 3) förbjud oss att marknadsföra våra produkter till vissa målgrupper, eller förhindra oss från att anspela på sexuell och social framgång.

Visst låter det absurt? Förstås. Men vi kan inte förstå alkoholindustrins insatser som något annat än en ytlig insats som inte på riktigt minskar alkoholens skadeverkningar när det är bevisat att enskilda informationskampanjer har mycket liten effekt på människors beteenden.

Men inte nog med att de inte gör något av ovanstående – de gör ju faktiskt precis tvärtom. De motarbetar och lobbar för att just dessa effektiva åtgärder inte ska bli politiska beslut.

Jag och Ellica ser dem på varje öppet seminarium/konferens vi går på, och jag vill inte ens tänka på hur många personliga möten de har med politiker/tjänstemän för varje möte vi går på. Deras resurser är oändliga i jämförelse med våra. Och någonstans gör det skillnad. Mer än vad deras informationskampanjer och andra småfrön ger.

/Emma

 

Annonser

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s