Det står Fanta på altanen!

Jag går i högstadiet och är inbjuden på min första hemmafest. Min bästa vän öppnar dörren till sitt hus i det småländska samhället och utbrister: Hej Ellica! Det står Fanta på altanen!

Jag är nykterist. Precis där i dörröppning slår det mig. Innan hon gav mig instruktionerna kring apelsinläsken visste jag inte det. Jag visste inte att jag tagit ställning. Men på något sätt hade budskapet ändå kommit fram till mina vänner att ”Ellica inte dricker alkohol”.

Med den insikten klev jag in i den faluröda villan beredd att behöva försvara mitt nyfunna ställningstagande. Men jag klev ut genom samma dörr samma natt utan att ha behövt försvara mig eller förklara mig en enda gång.

Mina vänner har aldrig uppmuntrat mig till att dricka alkohol, tvärtom har det alltid uppmuntrat mig till att fortsätta avstå. Min nykterhet har aldrig ifrågasatts utan jag har alltid haft fullt stöd.

Så det är kanske inte konstigt att jag idag, 22 år gammal fortfarande inte har rört en droppe alkohol. Jag har faktiskt aldrig ens blivit bjuden.

Bloggintro

I måndags bytte jag de småländska faluröd-husen mot Bryssels smala stenhus för att byta ut min lilla nykterhetskamp mot en betydligt större. Känslan är fantastisk! För även om jag aldrig mött motstånd i min nykterhet så finns det i samhället mycket motstånd mot vår drogfria värld. Ett motstånd som behöver bemötas och som jag ser fram emot att bemöta varje dag på Brysselkontoret. 🙂

/Ellica

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

