2015 är lätt alkoholreklamens år!

Det här året kommer allt att handla om alkoholreklam (jo nästan i alla fall). I EU kommer man nämligen att omarbeta det direktiv där alkoholreklamen i audiovisuella medier (vilket i stort sett innebär TV) behandlas. Direktivet kallas för AVMS-D och står för the Audiovisual Media Service Directive. I det finns bland annat minimikrav på hur audiovisuell alkoholreklam inte får se ut och såhär ser punkterna ut (det är jag som kursiverat texten). Den alkoholhaltiga drycken:

  • ”får inte rikta sig speciellt till minderåriga eller, särskilt, skildra minderåriga som intar dessa drycker”
  • ”får inte förknippa konsumtion av alkohol med förbättrad fysisk prestation eller med bilkörning”
  • ”får inte ge intryck av att konsumtion av alkohol bidrar till social eller sexuell framgång”
  • ”får inte göra gällande att alkohol har terapeutiska egenskaper eller att den är ett stimulerande eller lugnande medel eller ett medel för att lösa personliga konflikter”.
  • ”får inte uppmuntra överkonsumtion av alkohol eller ge en negativ bild av nykterhet eller återhållsamhet”
  • ”får inte framhålla en hög alkoholhalt som en positiv egenskap hos dryckerna

Vid ett första ögonkast kan det här se ganska bra ut. Problemet är att formuleringarna är så vaga att de är lätta att kringgå. Att inte rikta sig ”speciellt till minderåriga” kan lätt kringgås genom att hävda att ”jo, reklamen kanske riktar sig också till unga, men inte speciellt till dem”. Så var fallet för TV-reklamen här nedanför. En ungdomspanel fick frågan om de trodde att den här alkoholreklamen skulle tilltala deras kompisar. 21 av 22 svarade ja. Reklamen blev dock inte fälld:

”the use of cartoons does not necessarily means that the ad is targeting children or adolescents”.

alkoholreklam som ej blev fälld mindre

Ett annat exempel är att konsumtion av alkohol inte får förknippas med ”förbättrad fysisk prestation”. Likadant där, det är lätt att hävda att ens reklam inte gör anspråk på en förbättrad prestation, utan bara visar på fysisk prestation i allmänhet. En Carlsberg-reklam som visades under fotbolls-VM 2010 hade ett fotbollstema och blev anmält på grund av den här punkten men friades – de motsade sig att reklamen länkade alkohol och sport – eller att den för den delen skulle attrahera underåriga.

alkreklam ej fälld

Ett sista exempel: denna gång under punkten ”får inte ge intryck av att konsumtion av alkohol bidrar till social eller sexuell framgång”. Videon gäller Vodka Flirt Cherry (klicka på den) och även denna video blev friad och det med motiveringen:

”ad does not imply social and sexual success as a result of alcohol use”. Det blir här tydligt hur viktiga orden är eftersom ingen i filmen syns inta alkohol.

mqdefault[1]

Dessa reklamsnuttar visar som sagt på hur vag vår nuvarande lagstiftning är och hur stort behovet av ett förtydligande är.

Sverige har ett totalförbud på alkoholreklam i tv, men de flesta länder i EU har inte det. Istället har man infört olika typer av begränsningar, t.ex. att ha alkoholförbud vissa timmar och/eller att alkoholreklamen inte ska visas under program där 25-30% av tittarna är barn eller underåriga. Detta sätt att reglera är inte bra, eftersom man 1) genom att förbjuda enbart vissa timmar så flyttar alkoholreklamen på sig, den försvinner inte, 2) 25-30%-modellen fungerar inte särskilt bra eftersom barn/unga också ser program som klassas som vuxenprogram, och dessutom kan det här sättet att räkna innebära väldigt många barn om det är ett program som lockar en stor skara tittare.

Det leder oss in på frågan om hur andra länders alkohollagstiftning påverkar oss, eftersom sändningarna går över gränserna.

Som det har fungerat hittills har nämligen programbolag (t.ex: kanal 5, v 3) som varit etablerade i Storbritannien kunnat följa brittiska lagar och därför kunnat sända alkoholreklam till Sverige – trots att vi har förbud mot alkoholreklam på TV.

Detta är också något som regleras i AVMS-direktivet.

I det nuvarande direktivet står det att ett land kan införa striktare regler än vad som finns i direktivet (vilket Sverige gjort med alkoholreklamsfrågan eftersom vi har totalförbud) om det 1) är i allmänhetens intresse (vilket det ju är) och om 2) man bedömer att programföretaget som sänder från annat land sänder helt eller huvsakligen till vårt territorium. För att punkt 2 ska uppfyllas måste programföretaget ha etablerat sig i en annan stat i syftet att kringgå de striktare bestämmelserna. Och det är här det blir klurigt. Hur vill EU-kommissionen att man ska bevisa att ett programföretag har etablerat sig i syfte att?

Myndigheten för radio och tv och Konsumentverket har ställt samma fråga till EU-kommission eftersom den är helt avgörande för vilket lands lagstiftning som ska gälla.

EU-kommissionens väntas komma med svar i mitten av mars, och vi kan anta att det här också är något som kommer att behöva förtydligas/ändras i AVMS-direktivet.

Så, som ni förstår kommer det att bli ett spännande år vad gäller alkoholreklamen. Vi vill såklart att det ska finnas ett totalt alkoholförbud runt om i Europa, och kommer att fortsätta jobba med förändringar som går i den riktningen. Vi håller er uppdaterade i frågan, tills dess, trevlig helg!

/Emma

 

Annonser

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s