En blivande jurist med stenkoll på EU:s alkoholpolitik

evens sista dag

Idag är det Evens sista dag som politisk assistent. Ett år i Bryssel har passerat, hans 100 visitkort tagit slut, tre besöksgrupper guidats och vid mängder av tillfällen har han skakat hand och representerat nykterhetsrörelsen under konferenser och mingel. Jag har bott och jobbat tillsammans med honom i tre månader och sista dagen på vårt gemensamma äventyr tar jag chansen att ställa några sista frågor till honom.

Var året som du hade tänkt dig? Levde det upp till dina förväntningar?

– Levt upp till mina förväntningar… ja, det har det gjort. Det har varit en blandad tjänst och jag har fått styra arbetet i den riktning jag har velat för att kunna uppnå mina egna mål och förväntningar, och så har jag fått träffa mycket folk och politiker vilket har varit väldigt roligt.

Var det något särskilt möte som varit extra bra?

– Mitt första möte med Anna Hedh (socialdemokratisk EU-parlamentariker) när Värnamogruppen var på besök. Hennes engagemang! Hon står ju i princip och hoppar när hon pratar om trafficking.

Förutom alla möten, vad har du mer uppskattat med tjänsten?

– Att ha besöksgrupper. Att organisera, förbereda – alltihop! Det är väldigt breda arbetsuppgifter och det är kul.

Okej, så vad har varit den största utmaningen då?

– Det har faktiskt också varit besöksgrupperna, för det är mycket som ska gå i lås för att det ska funka. Om ett möte är inställt så måste man snabbt komma på någon ny lösning, och likadant när man planerar schemat, helt plötsligt finns det bara en lucka kvar i schemat som ska fyllas och då gäller det att hitta en relevant person eller organisation som kan ses just den tiden och just den dagen.

Vad kommer du att ta med dig från det här året? Vad har du lärt dig?

– Jag är mycket mer strukturerad nu än jag var tidigare, jag har också mognat och fått bättre självförtroende.

Det är sista dagen idag, men hur ser din närmsta framtid ut? Vad händer efter detta?

– Jag kommer börja plugga juridik i Uppsala och hoppas få in mina kunskaper om EU:s alkoholpolitik in i utbildningen.

Så vi kommer att få se dig i fler alkoholpolitiska sammanhang framöver?

– Ja, absolut! Under våren kommer jag ju dessutom att arrangera UNF:s höjdaren i drogpolitik. Så mitt engagemang inom UNF kommer definitivt fortsätta.

Själv är jag övertygad om att vi kommer att få se honom i fler sammanhang än så. Med det här (sista) inlägget om Even vill jag passa på att tacka för ett bra samarbete, både på kontoret och när vi skurat golv!

 

 

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

