Hoppet om totalt marknadsföringsförbud

10815756_10152622648557912_683217534_nDen 14 november arrangerade SVT en paneldebatt där de diskuterade hur alkohol- och tobakspolitiken har förändrats sedan EU-omröstningen för 20 år sedan. Irma Kilim från IOGT-NTO, Ann-Therese Enarsson från A Non Smoking Generation och Anna Jansson, enhetschef på Folkhälsomyndigheten, var på plats för att ge en bild av hur utvecklingen har sett ut.

De var slående överens om att det har gått nedför i Sverige vad gäller alkoholen,

men att EU-medlemskapet faktiskt har varit bra för Sverige när det gäller tobaken.

Vad är det då för förändringar som har skett?

Irma Kilim menar att de alkoholpolitiska verktygen har försvagats sedan EU-inträdet; monopolet avvecklades till viss del, realpriset på alkohol har ökat, vi har direktimport av alkohol och vårt totala reklamförbud har gått förlorat. Men Irma vill poängtera att det inte enbart är på grund av EU-medlemskapet:

”det är visserligen i samband med EU-inträdet, men det är inte enbart på grund av EU som det här har skett. När det gäller reklamförbudet så var det faktiskt den svenska marknadsdomstolen som tog det här beslutet att avveckla”.

Det är viktigt att komma ihåg. När politiska förändringar sker kan också ideologin gradvis förändras eller bli mer legitim. På så sätt utövas makt inte enbart genom lagar utan också genom tankesätt.

Ann-Therese Enarsson tror att Sverige är lite ”byxis” när det gäller EU, det vill säga att Sverige är ängsliga för vad EU ska tycka, och att vi därför handlar på ett sätt som vi tror ligger i linje med EU:s agenda. Enarsson tycker det är synd att utvecklingen har gått åt det hållet vad gäller alkoholfrågan eftersom en av framgångarna inom tobaksfrågan har varit just att reglera marknadsföringen och utvecklandet av nya produkter. Hon skulle istället önska att EU sätter sig i förarsätet och visar lite politisk vilja.

Om man ska lyfta fram något positivt så är det att Sverige har varit bra för EU (även om man inte kan säga tvärtom). Sverige har till exempel varit drivande i att sätta alkoholfrågan på dagordningen och få till stånd en alkoholstrategi, menar Irma.

När Irma, Anna och Ann-Therese blickar framåt 20 år så hoppas de  att marknadsföringen av alkohol är mer begränsad inom EU, gärna helt förbjuden.

Vi fortsätter med vårt alkoholpolitiska arbete i Bryssel. Nästa vecka är det Alcohol Awareness Week i Bryssel och då ska bland annat Eurocare ha 2-dagarskonferens med fokus på alkohol 10 timmar om dagen. Det bådar gott.

Annonser

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s