Ett år i Bryssel

Nu börjar slutet för mig närma sig, jag har varit här sedan Januari och har tre veckor kvar innan det är dags för mig att vända hemåt.

Jag tänkte i det här blogginlägget reflektera kring vad jag har lärt mig och vad det kan ge att vara i Bryssel för nykterhetsrörelsen ett år.

Jag kommer fortfarande tydligt ihåg när jag kom hit och mina förväntningar på vad den här staden skulle innebära för min utveckling och vilken skillnad jag skulle göra här. Jag insåg då inte hur ung jag var jämfört med dom flesta i den här staden, det visade sig först efter en månad. Och att IOGT-NTO och UNF sätter sin tillit till mig trots min ålder är jag djupt tacksam, en möjlighet som inte går att hitta någon annanstans.

Här har det varit en rad olika möten och konferenser jag har varit på med en enorm bredd i innehåll och jag har förstås lärt mig mer om alkohol men också enormt mycket om andra EU frågor, frågor som diabetes, en åldrande befolkning och internationell handel.

Jag har också lärt mig om hur stor roll EU spelar i den enskilde individens vardag och det har gått från att vara 4 institutioner till att vara en betydelsefull makt i Europa som jobbar mot det bättre.

Men den viktigaste egenskapen jag får med mig härifrån är en större säkerhet i mig själv och i nykterhetsfrågan. Jag visste ju om siffrorna innan jag kom hit, jag visste skadorna och allt det där men det behövdes ett år här för att jag skulle ta in det på riktigt, ta in det så att jag verkligen förstår vad industrin medvetet ställer till med. För det är ingen tvekan om att handlingarna som dom gör är medvetna och de vet gott om skadorna men pengar gör dem förblindade.

Jag har motiverats här att börja studera och skall till våren börja på juristprogrammet i Uppsala. Jag kan inte tacka rörelsen nog för att den väljer att ha ett kontor här och låta såna som mig komma hit och lära oss och komma hem med ny kraft.

Det kommer vara fint att lämna Bryssel samtidigt som att jag vet att jag kommer sakna det.

Jag kommer blogga en gång till innan jag åker hem så då får vi se om det dyker upp något mer. Längst ner finns även länken till mitt första inlägg.

https://euspaning.wordpress.com/2014/01/24/even-har-landat/

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

