Min favoritreglering

Hej!
Dagens blogginlägg kommer tillägnas grundläggande alkoholpolitik och den delen som jag brinner för starkast. Alkoholpolitiken regleras bäst på tre sätt: pris, synlighet och tillgänglighet, min favorit är tillgänglighet.

I Sverige och flera av våra grannländer jobbar vi med tillgängligheten genom de statliga monopolen: Vinmonopolet, Systembolaget och ALKO, för Norge, Sverige och Finland. Det gör att alkoholen är begränsad till ett ställe och att personer då inte lika lätt spontanshoppar. I Sverige är också  öppettiderna starkt begränsade och det är exempelvis stängt vissa högriskdagar.

Anledning till att det här är min favoritreglering är inte bara för att Systembolaget har så vansinnigt bra utbud när det kommer till alkoholfria viner och grymma muster utan för att jag så lätt kan relatera till att jag köper mindre när det är mindre tillgängligt – skall jag ha något så måste en riktig vilja och motivation finnas.

must

Min favoritmust.

Det här är förstås bara mina åsikter och vilken metod jag gillar mest och märker tydligast i mitt liv. Synligheten är annars det som jobbas hårdast med just nu men det är svårare att greppa och svårare för mig att relatera direkt till, även fast jag vet att forskningen säger att det gör skillnad.

//Even

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Min favoritreglering

  1. vintomas skriver:

    Då kan det vara värt att påminna om att 26 av 28 EU-länder inte har något statligt detaljhandelsmonopol på alkoholhaltiga drycker. Det är alltså Sverige och Finland som är de udda fåglarna i EU-familjen. I traditionellt vinproducerande länder i Europa (där de flesta har en historik av vinproduktion som minst går tillbaka till romartiden) har småproducenterna – både enskilda vinbönder och bykooperativ – alltid sålt sina viner direkt till konsumenter. Blotta tanken på förbjuda detta är nog helt otänkbart i dessa länder.
    Nya statliga monopol av denna typ får, så vitt jag förstår, heller inte skapas idag i EU-länder eftersom de strider mot reglerna för den inre marknaden. Det är enbart genom de undantag som förhandlades fram inför EU-inträdet 1995 som Sverige och Finland tillåts ha kvar sina alkoholmonopol.
    Så även om IOGT-NTO har varit mycket framgångsrika i sin lobbying för att få Sverige att behålla sitt monopol, har jag i nuläget väldigt svårt att se att några ytterligare länder i EU (eller övriga västvärlden, för den delen) skulle införa ny statliga alkoholmonopol.
    För övrigt lyder inte handeln med must eller andra alkoholfria drycker under något statligt monopol.

  2. euspaning skriver:

    Hej!
    Nej jag vet om att läget kring det här är ganska dött i andra EU-länder men vi hoppas snarare på att de begränsar öppettiderna på affärer som säljer alkoholhaltiga drycker som vi ser diskuteras i exempelvis Skottland och Spanien.
    Och du har alldeles rätt i att ett införande av monopol i dagens EU skulle vara omöjligt, men i och med att EU blir mer medveten om alkoholskador så kan vi i alla fall hoppas på det inför framtiden.

    Och på tal om alkoholfria drycker vet jag gott att det inte lyder under det statliga monopolet (då borde ju EU om inte något reagera) men dom är väldigt duktiga på att ha ett attraktivt alkoholfritt utbud som jag inte än har sett hos någon annan aktör, kanske något att lära där?

Kommentera

