Funderat på vad som finns i flaskan?

10706458_10152471136722912_962116184_n

Innehållsdeklaration, näringsvärden, varningstexter…

För somliga är dessa texter ointressanta, du köper den goda falukorven av gammal vana och funderar inte så mycket på vad den innehåller. För andra är det avgörande, till och med livsviktig information. För allergiker, kemikaliemotsåndare, veganer, den hälsomedvetne osv, är denna information central. Därför har vi lagar som ser till att denna information finns på all mat och dryck vi stoppar i munnen. Konsumenten har rätt att få veta. Visst låter det logiskt?

Tyvärr har denna logik ologiskt nog inte applicerats på alkoholhaltiga drycker. De har undantagits från lagstiftningen. Den genomsnittlige svensken över 15 år dricker ca 9 liter ren alkohol per år – men vet egentligen väldigt lite om vad flaskan/burken/kartongen innehåller, och vilka näringsämnen som finns. Detta vill vi och våra samarbetspartners ändra på.

Därför var jag och Even på ett seminarium i torsdags anordnat av Eurocare (en paraplyorganisation för NGO:s som arbetar för en mer restriktiv alkoholpoltik inom Europa) med namnet: ”What´s not on the bottle? State of play of alcohol labelling in the EU.

Det pratades om vikten att införa märkningar på alkoholhaltiga drycker då konsumenter har rätt att göra informativt grundade val. Och i samband med att en märkning om innehåll/näringsvärde införs bör det också införas bra varningstexter/symboler på flaskan. Så att det inte undgår någon att alkohol i samband med graviditet kan innebära stora skador på fostret, att alkohol minskar reaktionsförmågan vid bilkörning, osv. Livsviktig information.

Just nu ligger frågan på kommissionens bord som ska komma med ett uttalande kring frågan den 13 december. Någon från publiken frågade om det finns några rimliga argument för att inte införa en märkning. Glenis Willmott (brittisk eu-parlamentariker) svarade att ett argument som kan användas är att konsumenten inte vill ha den här informationen, alternativt att konsumenten inte förstår informationen. Är inte det då politikernas ansvar, kan en ju fråga sig. Tyvärr dök aldrig Philippe Roux, som sitter i kommissionens hälsoutskott, upp på seminariet som tänkt, så hur de ansvariga resonerar får vi se först om ett par månader.

Så länge håller vi tummarna.

Den goda falukorven måste enligt regelverket bestå av 40% kött för att få kallas falukorv. Resterande 60% kan bestå av vatten, potatismjöl, stabiliserings-, konserverings- och antioxidationsmedel. Det är sån där information som kan vara fint att ha i bakhuvudet när en vill göra grundade, genomtänkta val. Det är dags att ge konsumenterna samma möjlighet med alkoholen.

öletikett exempel         even konferens

Exempel på hur en märkning skulle kunna se ut + Even på seminarium.

//Emma

Annonser

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s