Ny i Bryssel – hej!

Hela sommaren har jag väntat, längtat, funderat och förberett mig genom att göra så vitt skilda saker som att titta på franska draman, läsa RFSL:s rapport om alkohol och hbtq och grottat ner mig i nykterhetsrörelsens historia. Allt för att förbereda mig för det som äntligen har dragit igång, året som politisk assistent i EU-frågor i Bryssel!

För er som jag inte träffat tidigare så heter jag Emma Persson och är 27 år gammal. Jag har tidigare pluggat europakunskap, stats- och genusvetenskap. Jag har jobbat på Arbetsförmedlingen, praktiserat på PeaceWorks och gjort utlandspraktik i Indien. Engagerat mig ideellt, varit lägerledare och är numera aktiv i Ladakhs vänner. Men, jag har inte varit engagerad inom nykterhetsrörelsen tidigare. Intresset för alkoholfrågan har funnits där men inte tagit den plats den förtjänar. Därför känns det bra att ta igen den tiden och från och med nu spendera 40 timmar i veckan på det!

För mig är att ta ställning mot alkohol att ta ställning för social rättvisa och välmående. Jag ser fram emot att få arbeta för en mer restriktiv alkoholpolitik inom EU och träffa andra engagerade – och jag ser minst lika mycket fram emot att prata om alkoholnormen med icke övertygade och inspirera till fler nyktra tillfällen.
Vi hörs och ses!
//Emma

1604780_710452959023538_910889713627650617_n

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

