Besviken är bara förnamnet

”Besvikna på Beckham
Fotbollsstjärnan David Beckham säljer sitt namn till världens största spritproducent – något som nu kritiseras hårt av bland andra organisationen Alcohol Concern.”

När en världskändis ingår i olika sammarbeten tänker jag att det enbart handlar om pengar. Inom idrott kan detta vara ett sätt att säkra sin inkomst, då en kan veta att karriären snart kommer att ta slut p.ga. ålder eller skador. Zlatan Ibrahimovic gjorde nyss samma sak för Volvo, där han marknadsför deras varumärkte tillsammans med sig själv – för att det säljer. Han är en förebild och en framgångsrik fotbollspelare, precis som David Beckham. Skillnaden på dessa två fallen är att alkohol som Beckham gör reklam för inte är någon vanlig produkt.

Alkohol är en drog som förstör människors liv världen över, det är beroendeframkallande och medför risk för cancer och andra kroniska sjukdomar. Marknadsförs det? Nej. Ibland pratas det om att det finns två sidor av alkohol, den positiva & lättsamma och sedan den negativa & förödande. Problemet är att vi oftast inte pratar om alkoholens baksidor på samma sätt som fördelarna.

Diageo, som är världens största alkoholproducent med bland annat Guinness, Smirnoff och Kapten Morgan som kända produkter, som är dem som tecknat avtalet med David Beckham säger ”David ska också föra ut vårt program för ansvarsfullt drickande. Vi har alltid varit helt tydliga i vår uppfattning att alkohol endast bör konsumeras av vuxna, och vi vill inte ha minderåriga som konsumenter.”
Min fråga är – vet barn och ungdomar som ser upp till fotbollsspelaren att alkohol och idrott inte hör ihop? Vet dem att det som marknadsförs är skadligt för dem själva och samhället? Och hur ska de tolka detta när deras idol ger ett positivt intryck till detta? Jag tror att någon som vet det är Diageo, och jag tror också att Beckham själv vet som fyra-barns pappa att detta inte är rätt.

Jag hoppas att han, och alla andra som vill använda sitt kändisskap till marknadsföring, tänker på vad de sänder ut för budskap och tar sitt ansvar.

http://www.accentmagasin.se/nykterhet/besvikna-pa-beckham/

/Jessica

article-2555189-1B547E1600000578-620_634x510 Beckham med sina fyra barn

Annonser

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s