Det här med att vara nykter,..

”Varför är du nykterist?” är den frågan jag får höra väldigt ofta. I detta inlägg tänkte jag besvara frågan och även prata normer och bemötanden. Enjoy!

Jag är nykterist av hälsoskäl, av solidariska själ och för att det ideella engagemanget ger mig så otroligt mycket.
Jag bryter mot en norm och detta provocerar, jag upplever att människor kan bli obekväma när de får veta att jag är nykter och tar avstånd. Detta tycker jag är otroligt synd – jag är ju mycket mer som person än en normbrytare!

Detta är de vanligaste kommentarerna jag har varit med om;
1. Folk börjar bikta sig om sina vanor gällande alkohol.
2. De frågar om jag ändå inte ska testa lite, bara lite, just ikväll?
3. Hur synd det är om mig som missar så mycket av livets goda!
4. Men många frågar också på ett öppet sätt om mitt ställningstagande och lyssnar på mitt svar, detta är jag väldigt tacksam för!

Jag tycker att det tråkigaste är bristen på respekt som jag ibland upplever. Jag hade önskat mig en högre förståelse och att känslan av att jag är ett hot försvinner – jag ska inte pracka på dig något du inte vill, precis som jag hoppas att du inte prackar på mig saker.Jag har gjort mitt val, precis som du säkert också har gjort dina val.
Jag tror att acceptans och förståelse bidrar mer till ett gott samtal och en bra relation, med det kommer vi långt!

Förhoppningsvis så öppnar vi som är nyktra upp ögonen för att det är möjligt, för alkohol är en drog och inget en människa behöver för att överleva. Det måste få vara ok att vara nykter.
Social, dansande, galen och spontan kan alla vara ändå, det sitter i huvudet och inte i glaset.

imagesALRDM52O

En gammal intervju med mig i P4 Halland om att vara nykter inför studenten 2012; http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=5143169

Artikel om artisten Avicii som är nykter

/Jessica

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

