I veckan var vi i EU-parlamentet på utskottet ENVI (miljö, folkhälsa och säkerhet för mat) för att lyssna på vad de olika politikerna tycker om en resolution om alkoholstrategin som ska läggas framtill EU-kommissionen med olika förslag.
EU har haft en alkoholstrategi som löpte 2007-2012 och som sedan fortsatte att löpa på till de flestas besvikelse. Strategin har 5 fokusfrågor;
1. Alkohol i trafiken
2. Alkohol på arbetsplatsen
3. Skydda barn, unga och ofödda.
4. En gemensam faktabas
5. Information och utbildning om riskfyllt drickande.
Till denna har det nu också kommit en Action plan som ska löpa parallellt och som fokuserar på ungdomar och berusningsdrickande.
På ENVI:s möte var det olika åsikter, men jag upplevde att alla var överens om att alkohol kostar samhället (och i detta fallet hela EU) mycket pengar och att alkoholens skador går att förebygga.
En del av ledamöterna tyckte att det skulle bli en mer vass strategi som bara ska inrikta sig på missbruk. Andra tyckte att eftersom att krisen har påverkat EU negativt och att samhället har förändrats behöver kommissionen ta fram en ny och bred strategi som är täckande på alla områden, ex innehållsförteckning på vin, hur mycket kalorier olika drycker innehåller, unga och riskfyllt drickande, förebygga missbruk och alkoholreklam.
Carl Schlyter (MP) är svensk EU-parlamentariker och vice ordförande i utskottet. Han tycker att det är viktigt att minska totalkonsumtionen. Detta innebär att ju mindre alkohol alla konsumerar i samhället desto mindre blir skadorna. Han pratade också om alkoholreklam och införselkvoterna, och den brist på respekt som det är idag för de olika ländernas alkoholpolitik.
Och jag håller helt med honom; det är olika länder med olika alkoholkultur som är med i EU, och vi kan ju åtminstone ha respekt för varandras olika lagstiftning. Det jag syftar på främst här är fallet om alkoholreklam i TV som är förbjudet i Sverige men som idag sänds ifrån England där det är lagligt.
Vi ifrån Nykterhetsrörelsen tycker att det är dags för en ny och bättre Alkoholstrategi!
Läs mer om totalkonsumtionsmodellen
Artikel om alkoholreklam i svensk TV
/Jessica