Upp med garden!

Inom IOGT-NTO pratar vi ofta om alkoholreklam och den stora påverkan det har för alkoholbruket. En del som fort hamnar lite i skymundan är sponsoringen och medvetenheten kring den är inte så stor, så när jag idag lyssnade på en grym föreläsning av en Lektor från Dublin så fick jag lust att sprida det lite mer.

Ja så vad är sponsring?

Sponsring är att en organisation tillhandahåller ekonomiskt stöd eller tillhandahåller tjänster för en annan verksamhet i utbyte mot en tjänst, så om en konsert får pengar så visar de upp den sponsrande organisationens namn, enkelt och bra för alla parter.

Varför vill man sponsra?

Jag väljer att rikta in mig på ett specificerat område och tar fotbollen. Inom fotbollen finns enorma mängder pengar, ja vi kan ta som exempel när Zlatan köptes av Barcelona i 2009 för 69 millioner euro. Och dessa pengar kommer ju från någonstans, bland annat från sponsorer. Men varför vill företagen ge sig in i fotbollens dyra värld?

Det är big buisness! Det är lätt att tro att företag som sponsrar sport är snälla goa och bara vill stötta kultur, jag måste tyvärr krossa den bilden. Företag sponsrar fotboll för att de vill komma åt oss medans vi ser på något vi gillar och har garden nere. Sponsring är den som av oss uppfattas som den snälla reklamen som bara ligger i bakgrunden och inte den irriterande som avbryter något.
Forskning har även visat att produkter vi ser i samband med sport ofta känns som hälsosamma, unga, energifyllda, snabba och livfulla.

Finn ett fel

Här är det dock något som känns fel, all alkohol som visas på matcher. Alkohol gör dig inte hälsosam, ung, energifylld, snabb och livfull, tvärtom. Hjärnan läser dock inte det utan den nickar och tar in för garden er nere, vi kollar ju på fotboll!
Och självfallet vet industrin om det här och utnyttjar det. När interna dokument från ett brittisk bryggeri släpptes hade de bland annat som mål med sin sponsring att ”recruit young male drinkers” vilka det ofta finns gott om på fotbollsmatcher.

Föredragshållaren berättar i slutet av sitt tal om att när man förbjöd tobaksreklam i Irland så visste man inte lika mycket om dess negativa effekter som man vet om alkoholens idag men för ett förbud av alkoholreklam är det fortfarande en bit kvar.

http://alcoholireland.ie/have-we-bottled-it-alcohol-marketing-and-young-people/sports-sponsorship/ (föreläsningen)

//Even

Annonser

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s