Even har landat!

Hej!

Mitt första men säkerligen inte sista blogginlägg. 

Jag är den nya brysselassistenten som har ersatt Irma. Tänkte idag inte prata så mycket politik utan mer om hur det har varit att söka tjänsten, packandet, introveckan och första veckan i Bryssel.

Första gången jag fick ögonen på den här tjänsten var precis på slutspurten på gymnasiet, den gången blev det inte så att jag flyttade hit utan jag flyttade då istället till Norge för att jobba. Andra gången intresset för den här tjänsten var efter att jag i några månader hade jobbat med ett jobb som inte gav mig några utmaningar och jag träffade Ella (som var den förre chefen för brysselkontoret) och det väcktes ett sug inom mig att göra något meningsfullt, detta var på en kurs för Nykterhetsrörelsens Scoutförbund i Lund och när jag åkte hem från den kände jag att jag var tvungen att söka. 
När jag återigen hade landat tryggt hemma i Trondheim så knaprade jag ihop en ansökan och skickade och väntade spänt. Det tog en månad men så ringde de från IOGT-NTO:s kansli och bad mig komma på intervju. som ni kanske förstår är inte resan mellan Trondheim där jag bodde och Stockholm något du bara gör så jag gjorde i ordning ledighet från mitt dåvarande jobb och reste till stockholm en vecka efter samtalet.

Efter intervjun så tog det en evighet, vissa kanske säger att det bara gick en vecka men jag är säker på att det gick flera månader. När jag slutligen hade samlat mig och tänkt att ”jaja det var väll inte tänkt att jag skulle få den” så ringde de från kanslit igen och sa: ”vi skulle vilja erbjuda dig tjänsten” Underbara lyckliga känslor och tiden fram till avresa gick nu fort. 

 

Att packa en väska tänkte jag skulle vara lugnt…

Image

44kg rullväska senare och ett handbaggage med grov övervikt senare var jag färdigpackad.

Introveckan i Stockholm gjorde att jag fattade vad som skulle ske, att jag skulle flytta till Belgien ett år hade fortfarande inte greppat men det kom nu smygande. Jag fick tidigt informationen att ”det kommer bli korvstoppning” och det kan jag lova det blev. Papper från alla och en till dator som jag tryckte ner i mitt redan överfulla handbagage. Men denna veckan flög också och nu när jag är i Bryssel så känns den vansinnigt avlägsen.

Jag flög ner med Irma på lördagen och fick genast  känna på deras vansinnes körning i en taxi genom staden (tydligen kör alla så) även språket slog mig direkt och jag fick plocka fram min franska som består av ungefär ”merci” och artigt nickande.

Vi kom förvånansvärt nog tryggt fram till en lägenhet som jag visste jag skulle bo i ett år men aldrig sett. Kan säga att den gjorde mig verkligen inte besviken och jag markerade snabbt den norska kolonin i Bryssel (jag är norsk).

Image

 

Nu har jag även kommit igång med jobbet och jag tror det kommer bli ett hejdundrande år med stora utmaningar och därmed stora lärdommar. Jag uppmanar alla som tycker det här verkar det minsta intressant att söka så IOGT-NTO kan äga i Bryssel även nästa år!

Au reviuor!

 

 

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Even har landat!

  1. Ping: Ett år i Bryssel | EU-spaning

Kommentera

