Andra halvlek i Bryssel

Hej ifrån Bryssel!
Nu är andra halvlek för mig i Bryssel igång, äntligen!
2014 innebär valår, vilket ska bli otroligt spännande att följa på nära håll här i EU:s huvudstad. 25 maj röstar ni i Sverige till EU-parlamentet, skriv upp det! 🙂

Och alltid när jag tänker framåt brukar jag också tänka tillbaka; på mitt första halvår här på Nykterhetsrörelsens Brysselkontor!

Jag började min introduktionsvecka i Augusti på IOGT-NTO:s kansli i Stockholm. En rolig vecka med personalsamling både för IOGT-NTO och UNF (Ungdomens Nykterhetsförbund) och även omvärldsbevaknings upplärning på NBV (Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet).
24 Augusti 2013 bar det av till Bryssel där min fina kollega Irma mötte upp mig – hon lärde mig allt; som att hitta till affären, hur vi jobbar när olika grupper ifrån Sverige kommer ner och Powerpoints om vårt jobb. Hon hjälpte mig också att hitta till alla goda matställen i staden – inte minst choklad outleten! 😉

Under hösten har jag gjort detta;
– Försökt lära mig Franska (med betoning på försökt)
– Bevakat EU och lärt mig mer om hur instruktionerna (ex Europa Parlamentet, Kommissionen och EU-domstolen) funkar.
– Föreläst för Unga européer
– Varit på seminariet om FAS och FASD (en sjukdom som fostret kan få om modern dricker alkohol medans hon är gravid) där kommissionären Tonio Borg deltog.
– Varit en del på Norway House där Eurocare sitter
– Praktiska saker som städat kontoret, handlat in saker på IKEA, gått till tvättdamen med massa tvätt, haft säkerhetskontroll på kontoret
– Var hemma i Sverige på UNF till Alla
– Varit på en två dagars konferens om Internet säkerhet för unga
– Ideologisk Storhelg i Södertälje och föreläste om vårt kontor & EU-valet.
– Haft Wendelsbergs Folkhögskolelärare på plats och gått på givande möten.
– Varit på Parlamentarium och lärt mig mer om EU:s bakgrund
– Fem UNF:are var här för att lobba i början på December
– Luciamingel!
– Föreläst om EU för de anställda på UNF
– Varit tärna i IOGT-NTO:s luciatåg 🙂
– Bevakar politiken inför valet

Mitt jobb är väldigt varierat med både administrativa och praktiska uppgifter vilket bidrar till att mina veckor ser väldigt olika ut!
Tjänsten är en praktiktjänst på ett år och jag uppmanar alla som är intresserade av att lära sig mer om EU, jobba med drogpolitik och flytta utomlands att söka tjänsten – det är det häftigaste jag har gjort hittills i mitt liv!

5875_10152138320008028_1096159611_n
Jag pluggar franska i Clinqantenaire – en jättefin park mitt i staden där de också har en Triumfbåge som ni ser bakom mig.

1555442_10152138319763028_1050187272_n
Jag och Irma (som numera är Politisk sekreterare i EU-frågor för IOGT-NTO och kommer jobba här i Bryssel ca en vecka i månaden) ! 🙂

1240257_10152138319518028_1230278146_n
Luciamingel; Ella, Jag, Irma och Maja

2014 – nu kör vi!
/Jessica Stridh

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

