En sista dag

Idag jobbar jag min sista dag som Politisk Sekreterare i EU-frågor för IOGT-NTO. När jag lämnar kansliet idag tar jag med mig väldigt många lärdomar och nya kunskaper som jag vet att jag kommer att ha nytta av framöver.

Jag vill nämna ett par saker som har berört och påverkat mig mest de här åren på IOGT-NTO:

Ett eget Brysselkontor
IOGT-NTO är en organisation som från början imponerade på en EU-nörd som mig genom att ha ett eget kontor i Bryssel! Nykterhetsrörelsen vara smarta nog att inse tidigt hur viktigt det är att vara aktiva på EU-nivå och etablerade ett eget kontor i Bryssel redan 1999. Att redan då förstå och bereda sig för den inverkan EU-medlemskapet kommer att ha på svensk alkoholpolitik är imponerande. Idag är vi en av få svenska ideella organisationer som har ett eget Brysselkontor. Det är coolt och viktigt!

Förutom min EU-tjänst har vi även två politiska assistenter på heltid i Bryssel (som ni vanligtvis följer här på bloggen). För min egen del har det varit kanske det mest utmanande och roliga att få utveckla och driva Brysselkontoret framåt.

Europeisk samarbete
Förutom att vara representerade i Bryssel genom ett eget kontor är IOGT-NTO också aktiva i flera olika Europeiska nätverk och organisationer. Att få jobba med våra Europeiska kontakter har varit otroligt givande och det europeiska samarbetet är, utan att överdriva, nödvändigt för att driva våra EU-frågor framåt.

På europeisk nivå är IOGT-NTO aktiva i Eurocare, EPHA, EMNA och EUCAM. Fyra fantastiska organisationer som på olika sätt lyfter alkoholfrågan och folkhälsopolitiken på EU-nivå. Dessutom samarbetar vi mycket med europeiska ungdomsorganisationen Active som skönt nog sitter i samma hus som oss i Stockholm.

Satsa högt!
Man måste våga för att vinna. Nu tänker jag mest på IOGT-NTO:s anmälan mot den utlandssända alkoholreklamen på svensk tv. Det är en av de frågor som jag jobbat mest med de här åren. När IOGT-NTO gjorde anmälan i början av 2011 tror jag inte ens att man förstod hur långt den här anmälan faktiskt skulle gå och vilken potentiellt stor inverkan den kan ha i Europa.

IOGT-NTO är först ut i Europa att testa en EU-rättslig princip som kan resultera i att den utlandssända alkoholreklamen på svensk tv kan komma att upphöra. Detta är så klart inte så lätt som det kanske låter och processen är mer än bara lite avancerad och utdragen. Går det som vi vill så kommer svenska myndigheter snart skicka vidare ärendet till EU-kommissionen.

Hur det än går i det här reklamärendet har IOGT-NTO startat och vågat driva en tuff process som har nått EU-nivå redan.

Tack!
Slutligen vill jag säga att jag är glad över att ha fått jobba för en organisation som har insett vikten av arbete på EU-nivå. Jag är också stolt över att ha lyft upp EU-frågorna ännu mer i organisationen och jag tror att jag har skapat goda förutsättningar för Irma att ta vid med Brysselkontoret, nätverken och EU-frågorna.

Själv fortsätter jag på EU-spåret och kommer från årsskiftet jobba fackligt med EU-frågor istället. Tveka inte att höra av er för en fika om ni är i Stockholm eller i Bryssel!

Tack till er alla, medlemmar, kollegor och samarbetspartners.

Ella

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

