Alkoholindustrin har många olika taktiker för att nå olika målgrupper och vi slutar aldrig att förvånas. När vi läste om Hello Kitty-ölet trodde vi att botten var nådd, men detta är bara toppen av isberget. Börjar man gräva lite djupare inser man att man blir både skitig om händerna och förbannad -för det tar aldrig slut. Det påminner mig om sådana växter, ogräs, som på något underligt sätt lyckas snirkla in sig överallt, tex genom sprickor i betongen. Trots lager av regler och lagar så hittar de sätt att bryta sig igenom dem.
Men för att återgå till isberget och ett exempel. I Sydafrika är man väldigt nära ett totalförbud mot alkoholreklam, man inser skadan och vill förbättra folkhälsan. Dessutom så är det för svårt att kontrollera att minderåriga inte utsätts för reklamen. Enkelt eller hur? Nja, inte riktigt. Alkoholindustrin har nämligen lyckats nästla in sig i kultur -och sportvärlden genom att bidra med pengar till deras evenemang. Tävlingar, konserter och festivaler är bara några tillställningar som har alkoholindustrin som sponsorer. Om möjligheten till sponsring försvinner -ja då försvinner ju pengarna till evenemanget!( Kanske sant, men då är det upp till den Syafrikanska regeringen att ta tag i detta, finna lösningar.)
Men att förbjuda alkoholreklam är onödigt anser alkoholindustrin, för enligt deras egna undersökningar så påverkar reklam inte konsumtionen! (Om ni är intresserade av undersökningen finns den här: http://www.ara.co.za/industry-tips/advertising-guideline) Frågan blir ju då, om alkoholreklam verkligen inte påverkar konsumtionen, vad är då meningen med den? Varför lägger alkoholindustrin idag mer pengar än någonsin på marknadsföring? Om den inte ökar deras försäljning så borde det väl i sådana fall vara slöseri med pengar?
Ja, här någonstans börjar isberget att stinka…
Så klart att vi påverkas av reklam, vi påverkas mer än vi tror och framför allt så påverkas vi mer än vi önskar. Att förneka detta är löjligt. Lika löjligt som att alkoholindustrin får reglera sig själv, tillåts produktplacering och sponsrar forskning och skolböcker.
Tycker det får vara slut med nästlandet. Bort med ogräset!
/Irma