Öl och cigg för barn, kom och köp!

Tycker du att dina barn har alldeles för få alternativ när det kommer till godis och dryck? Anser du att godisutbudet idag är alldeles för tråkigt? Ja, då har vi lösningen!

Vad sägs om att slänga in några chokladcigaretter i lördagsgodispåsen? På så sätt kan du lära dina barn dels hur man röker en cigarett men även normalisera tobak och rökning, då blir övergången till vanliga cigaretter inte så himla jobbig i tonåren.

chokladcigg

Till fredagsmyset har vi hittat den perfekta drycken, nämligen Hello Kitty-öl. Nu kan barnen njuta av det 2,3%-haltiga drycken tillsammans med sina föräldrar. Ölen är inte bara smaksatt med olika fruktsmaker, detaljerna på flaskan är dessutom rosa. Finns det någon som inte gillar rosa? Jag tvivlar på det. Tycker man att det är lite farligt med glasflaskor till barn, oroa er inte, Hello Kitty-öl finns även på burk!
hello-kitty-beer_36286972hellokitty

Om ni har lite äldre barn, så finns det riktiga cigaretter och snus vars förpackningar är utformade på ett sätt som gör att de tilltalar den unga generationen. Många av förpackningarna ser nästan ut som smink! På bilden nedan kan ni se jämförelsen, vid en första anblick är det nästan omöjligt att skilja cigaretterna och snuset från sminket. Så smidigt och trendigt. Till det finns ett utsökt vin vid namn ”Kung Fu Girl”, lika moderiktigt som gott!

glam
kungfu

Ja, som ni säkerligen förstått av detta inlägg, präglat av sarkasm, så finns det oerhört många alkohol -och tobaksprodukter som på ett eller annat sätt är riktade mot barn och ungdomar. Detta trots att alla, inklusive alkohol -och tobaksindustrin, har sagt att sådant ej får förekomma. I den nya tobaksdirektivet vill man förbjuda tex chokladcigaretter och lakritspipor. JA, säger vi. Förbjud bara. Barn ska inte behöva utsättas för vuxnas dumma påhitt. Ingen av de ovanstående produkterna har barn varit med och utformat eller förmodligen ens önskat. De hade inte ens känt till det om det inte vore för industrins önskan att tidigt börja vänja barn vid att tobak och alkohol är någonting som hör vardagen till. Barn lär sig mycket genom att imitera vuxna, är dessa vanor verkligen någonting vi vill att våra barn ska ta efter?

/Irma

Annonser

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Öl och cigg för barn, kom och köp!

  1. Väldigt få unga köper ett vin för 119 SEK. Det är som ni skriver ett utsökt vin (blev faktiskt lite glad över att IOGT-NTO provat det) men målgruppen för det vinet är nog mer intresserade av kvaliten än alkoholen.

    Vårt svenska monopol har ”bättre” nischade produkter för personer i riskgrupper. Ett av dem finns just nu på rea.

    http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=22794

  2. Fredrik skriver:

    Anders:
    Vad vill du ha sagt med din kommentar? :S

  3. Helene Westelius skriver:

    Måste nog få hålla med Anders om Kungfu Girl vinet. Det är tillverkat av en erkänd vinmakare från USA, med fokus på kvalitet. Etiketten är designad av före detta chefsdesignern på Lewis Strauss, Rikki Korff, efter producentens önskemål. Etiketten kom till efter vinproducentens favoritfilm ”Kill Bill” med Uma Thurman i huvudrollen. Vinet (eller etiketten) vänder sig inte till minderåriga, kan jag garantera. Ett vin som fått stor uppmärksamhet, för just sin kvalitet i såväl svensk som internationell media, har aldrig tidigare fått just denna koppling:)
    Däremot kan jag köpa er tanke om Hello Kittyölen, när det gäller alkoholen.
    Hello Kitty är ett varumärke, som vänder sig till och mot barn.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s