Sol i Bryssel?

Blir det någonsin soligt i Bryssel? Detta var en fråga jag ställde tyst för mig själv under 5 månader av regn, moln och slask. Men ja, det bli faktiskt soligt, och varmt! Medan jag sitter på kontoret, framför datorn kan jag känna solens strålar värma min hud och min längtan att få komma ut i solskenet växer sig bara starkare. En vecka kvar till semestern. Jag brukar vilja åka till en plats jag aldrig tidigare har besökt, minst en gång om året.  I år har jag fyllt kvoten mer än till bredden, men den kommer fyller ytterligare i sommar. Det blir förmodligen en resa till Egypten och en sväng till Italien.

Tankarna försvinner och jag får nästan nypa mig för att de ska komma tillbaka till Bryssel och vårt kontor. Sedan jag bloggade sist har det hunnit hända mycket. Ja, så mycket att jag inte har hunnit blogga. Främst är det fyra händelser som jag vill berätta om, Sommarkursen på Wendelsberg, UNF-gruppen som var på besök, vårt Midsommarmingel och Kongressen i Borås.

SOMMARKURSEN

Ca 10 dagar efter hemkomsten från Sarajevo var det dags att återigen packa väskan och flyga till Göteborg och därefter ta sig till Wendelsbergs folkhögskola. En magnifik byggnad mitt i ett naturområde. Tillsammans med ett tiotal andra som på något sätt jobbar med alkohol och droger deltog jag i en sommarskurs. Föreläsarna talade bland annat om Cannabis, alkoholforskningens framtid och FAS. Mycket tid lämnades även för diskussioner oss deltagare emellan, och om jag ska vara helt ärlig var det nog dessa stunder som jag uppskattade mest. När vi på Brysselkontoret går på möten och jobbar med dokument så är det ibland på en sådan hög nivå att vi ibland glömmer den lilla människan. Under kursen fick jag träffa nyktra alkoholister, fd drogmissbrukare och föräldrar till unga missbrukare. Deras historier skrämde mig, men de blev också en inspiration för att fortsätta med vårt viktiga arbete här.

wendels wendels1 wendels2 wendels3

UNF-GRUPPEN

Vid det här laget har ni, kära läsare, säkerligen förstått att vi på Brysselkontoret tar emot grupper från Sverige kanska ofta. Fyra dagar efter sommarkursen fick vi på Brysselkontoret besök av en UNF grupp. Tillsammans träffade vi bl a EUROCARE, Carl Schlyter och EuropeanHealthNet. Sista dagen spenderade vi i Bryssel, åt våfflor och umgicks. Detta var väldigt uppskattat av deltagarna och flera uttryckte en önskan om att få stanna i Bryssel en längre tid.

unf unf1

MIDSOMMARMINGEL

Brysselkontoret anordnar ett mingel två gånger om året och även i år blev det en succé! UNF:arna som fanns på plats hjälpte till otroligt mycket, med allt. Bland besökarna kunde man se parlamentarikerna Carl Schlyter och Mikael Gustafsson, men på plats fanns även representanter från facket, olika ambassader, regionskontor från hela Europa och anställda från kommissionen. Totalt besökte ca 90 personer Brysselkontoret under kvällen.

mm mm1 mm2 mm3 mm4 mm5

KONGRESSEN

Vartannat år samlas nyktershetsorganisationerna  för att tillsammans ha en stor kongress och besluta om viktiga saker.  I år ägde den rum i Borås. Det var en väldigt rolig syn, lilla Borås som invaderas av nykterister från hela landet. Brysselkontorets roll var att presentera vårt arbete under UNF:s verksamhetsmässa samt hålla i två workshops om samma ämne. Stämningen på plats var helt fantastisk, glädje, energi och gemenskap genomsyrade dessa dagar.

kon kon1 kon2 kon3 kon4 kon5

 

Med detta säger vi på Brysselkontoret trevlig sommar och på återseende i augusti!

/Irma

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

