Alkohol på jobbet

I veckan ägnade jag två dagar åt ett möte på EESC. Mötet organiserades av ETUI som står för European Trade Union Institution. Vad har du där och göra tänker ni kanske…

På agendan stod nämligen den nya hälso- och säkerhetsstrategin för arbeteslivet. I den står det hur arbetare på bästa sätt ska skyddas från olika slags arbetsskador, allt från fysiska till psykiska. Det samtalades bland annat om cancer, kemikalier, för stor arbetsbörda och teknikstress. 

Jag var den enda av över hundra deltagare som ens verkade fundera över det här med alkoholens roll på arbetsplatsen. Vi vet att många arbetare idag är i riskzonen för att bli alkoholberoende på grund av till exempel stress, man tar ett glas för att slappna av. Många arbetare dricker dessutom under arbetstid. Tre grupper är främst utsatta, bartenders, cateringpersonal och sjöpersonal. EU har listat alkohol på jobbet som en av fem prioriteringsområden för hur man ska minska skadan som alkohol skapar i vårt samhälle. Trots det stod alkohol inte ens med på agendan.

Jag frågade flera av talarna om deras syn på saken. Alla var överens, alkohol är en alldeles för smal och liten fråga för att man ska ta med den i en strategi. ”it’s a bit tricky” sa en, hur menar du då frågade jag. Jo, svarade hon, det handlar ju om ett personligt val. Det är inte som med t.ex kemikalier som man utsätts för dagligen som gör att man får handeksem. Nä, förvisso svarade jag, men det kan ju ha desto mer påverkan på det mentala planet. Hon vidhöll ändå att det var ett personligt val man gör och ingenting som EU bör ställa och styra i. 

Trots mina många och starka argument (jag hade verkligen kämpat för att läsa allt som fanns att hitta i ämnet), var det ingen som tyckte att det lät vettigt. En läkare sa att, men alla vi här drack ju idag. Det serverades vin och öl till maten. Ja, precis sa jag, man kanske borde sträva mot nyktra arbetsplatser. Därefter fick jag en konstig blick och ett snabbt avsked. 

Jag hann så klart inte prata med alla, kanske fanns det någon i rummet som hade förstått, men jag lämnade mötet lite tom. Jag fick många nya kontakter, nya infallsvinklar och en massa kunskap, men ändå var jag lite besviken. Kanske lite på mig själv, kanske lite på omgivningen. 

Idag har besvikelsen gått över till motivation. Jag vill få folk att förstå! I vår kommer jag, tillsammans med mina kollegor och grupper som besöker oss, träffa politiker, institutioner och organisationer… och då, då ska det lobbas! 

 

/IrmaImage

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

