En dag som politisk assistent i Bryssel

08.00 Öppnar dörren för cateringen som ska ha tillbaka sina kyllådor från minglet igår. Två gånger per år är det mingel här i Nykterhetsrörelse-land; Lucia och Midsommar.

08.40 Släpper in en grupp som ska använda konferensrummet. Vi har ett litet konferensrum som vi använder för att hålla föredrag för grupper, eller som extra arbetsrum, eller gästrum eller lånar ut till vänner till våra tre organisationer.
När gruppen har kommit in gör jag kaffe till dem. Att kunna göra kaffe är en mycket viktig talang. Jag träffade på en tjej som alldeles nyligen börjat att jobba på heltid för en organisation här nere i Bryssel. Hon tyckte att hon hade nästan hoppat ner ett snäpp i hierarkin, jämfört när hon var kaffegörande praktikant. Allt i englighet med principen:”Sweetie, whoever’s doing the coffee is at the top of the office food-chain, trust me”.
Alina kan inte göra kaffe. Ett tipps till de som intervjuar för att bli min efterträdare är att skryta om eventuella kaffekunskaper.

09.00 Mail. Har man 3,5 chefer i Sverige så gäller det att kolla mail. Ibland blir man glad av mail, som häromdagen då jag fick reda på att ” Bilsemester @bilsemester_net is now following you (@alkokoll_pa_EU)” på Twitter.  Alkokoll-pa-EU är vår alldeles egna fantastiska Twitter.

09.30 Parlamentet!Jag älskar att vara i Parlamentet, det är nog min favoritarbetsplats. Fint, internetfritt och billigt kaffe. Dock stannade jag inte länge. Allting i Bryssel kommer och går i vågor. Många veckor är jag inte alls speciellt uppbokad. Andra veckor är jag dubbelokad. Efter 30 inuter lämnade jag semenariet för att gå till ett annat. Men Alina var kvar och deltog i http://www.demyc.org/index.php?option=com_content&view=article&id=53:qeuropean-campaign-against-

 
EU-parlamentet

EU-parlamentet. Foto: Amanda Ylipää

cocaineq&catid=8:events&Itemid=15

11.00 ”The First Polish Presidency – A Business Perspective” I Rådet (Rådet = Ministrarna i EUs medlemstater som sammlas för toppmöten och bestämmer viktiga saker) är det en medlemsland som är ordförande. Länderna turas om och roterar varje halvår. Under våren var Ungern ordförande, under höstern kommer Polen att hålla i ordförandeklubban. Vad Polen vill göra med sina 6 månader av fame vet vi inte mycket om. Det är därför jag går på ett seminarium där talarna bl.a är en representant från Polens ambassad till EU(här på kontoret kallat polska reppen), ”Under-Secretary of State, Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Poland” och ordföranden i EU-parlamentet (Jerzy Buzek, polsk nationalitet).

Under-Secretery of State, Polen.

Undersecretary of State, Beata Stelmach. Foto: Tove

Att jag sen inte fick reda på mer än att många av talarna poängterar vikten av att satsa på ”competitativness”,det är en annan femma.

Näst längst till vänster: Polska reppen. Näst längst till höger: Ordföranden för EU-parlamentet. Fotot: Tove

14.00 Tillbaka på kontoret. Göra mer kaffe. Läsa mer mail (återigen: 3,5 chefer i Sverige) Boka flygbiljetter (Kongress!)

15.13 Blogga. Vilket jag egentligen egentligen är rätt kass på; det glöms bort. Vilket är synd, jag gillar bloggande och jag gillar att läsa bloggar.

16.00 Jagar ett enda sketet kvitto i 20 minuter. Alina och jag har varsitt ”företagskort” och uttagen/köpen därifrån ska redovisas varje månad. Det är bra att jag får lära mig att redovisa, men det är bara det att det är så lätt att förlägga kvitton. Små vita viktiga papperslappar är ganska lika små oviktiga vita papperslappar.

16.30 Boka tågbiljett. Man vet att man har en seg dag om det tar en timme att boka en enda tågbiljett.

17.30 Konstaterar att det verkar som om Polen kommer att servera ungersk och inte polskt vin under sitt ordförandeskap. “This is a good starting point for us to present an entirely different picture to the world about Hungarian wines, which are characterised by excellent quality and individual terrier,” Ms Gál stressed. The sommelier especially welcomes this, the Hungarian Ministry of Foreign Affairs takes on the task of popularising Hungarian wines abroad, which she believes, “Will play a key role in enhancing the favourable image of our country, abroad.”

Tove Korske

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

