Live rapportering från alkoholindustrins konferens

I skrivande stund sitter jag på en konferens som några stora producenter av alkohol organiserar tillsammans om alkohol i trafiken.

En man från ICAP (vilket är organisation som sysslar med industrin sponsrad forskning) står framför mig och han ska berätta för oss i rummet att det är många som dör i trafiken men framförallt gör ICAP reklam för egen ”godhet”. Det kom nyss upp några punkter som fick mig titta runt i rummet och söka med blicken efter någon som jag kunde dela min förfäran med. Framför allt var det två saker i hans presentation där några intressanta detaljer inte nämndes.

Det första jag reagerade på är en power-point slide där mannen från ICAP jämför hur många som dog i trafiken med andra olika dödsorsaker.  Detta visualiserades genom ett tydligt stapeldiagram där den största pelaren var dödsfall pga AIDS. Något som de helt glömde bort att visa är att alkohol själv dödar fler varje år än AIDS!

ICAP tog också upp situationen i Nigeria där de jobbar mot fylle körning. När mannen från ICAP målade upp situationen i Nigeria nämnde han myten om att man blir alert och att ens ögon skimrar till när man dricker alkohol. Ännu en gång glömde han en stor detalj. Myten om att man får styrka och blir alert av alkohol har alkoholproducenten Diageo varit med och befäst oss folk genom mycket aggressiv marknadsföring. För några år sedan så hade Diageo en reklamkampanj i Nigeria där huvudpersonen hette Michael Power  och han en actionhjälte som fick sin kraft och slughet genom att dricka Guinness (vilket är ett av märkena Diageo producerar) och när han gjorde det så skimmrade hans ögon till. Reklamkampanjen var enorm och det gjordes även en långfilm om Micheal Power. För många i Nigeria var denna film den första film de någonsin såg för Diageo visade den gratis som en del av sin marknadsföring av Guinniss. Min poäng är att det inte är konstigt om folk i Nigeria tror att man blir alert och ens ögon skimrar när man druckit det är ju exakt det industrin sagt till dem i åratal.

Alina Anderberg

Annonser

Om euspaning

Du har kommit till en blogg om alkohol- och narkotikafrågor i EU. Bakom bloggen står IOGT-NTO och UNF, Ungdomens Nykterhetsförbund. IOGT-NTO och UNF har, i samarbete med vårt studieförbund, NBV, ett kontor i Bryssel där vi varje år ger möjlighet för två ungdomar från våra organisationer att göra praktik. Genom våra praktikanter, medlemmar och tjänstemän jobbar vi på olika sätt med påverkansarbete och lobbying inom EU. Det har flera syften. Dels har vi samarbeten med en rad organisationer och nätverk på global och europeisk nivå, med syfte att arbeta för en restriktiv alkohol och narkotikapolitik. Dels behöver vi följa det politiska arbetet i EU för att kunna påverka utvecklingen av den svenska politiken. På plats i Bryssel finns just nu Amanda Lilliefeldt och Anneli Holm. De bloggar här om sitt år i Bryssel, om möten med spännande människor, om drogpolitik och om den starka lobbying som finns kring alkohol och narkotika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s